Een klantgerichte mindset

De eerste stap naar succesvol klantcontact: een klantgerichte mindset

In een serie van vijf blogs geven wij je tips, informatie en inspireren wij je om succesvollere klantcontacten te realiseren. Dit eerste blog gaat over de eerste stap uit het Shopology 5 stappen model, de klantgerichte mindset. Veel leesplezier! Reageren kan via mail: info@shopology.nl.

Het belang van de juiste mindset

Onze mindset is de verzameling van overtuigingen die we hebben over onszelf, onze competenties en onze omgeving. Voor het realiseren van een klantgerichte organisatie is een juiste mentaliteit binnen de organisatie belangrijk. Als ondernemer kan je streven om de meest klantgerichte organisatie van het land te worden, dit zullen je medewerkers wel moeten omarmen. De mindset van medewerkers bepaalt hoe ze tegen de organisatie en veranderingen daarbinnen aankijken. Het bepaalt de wendbaarheid van een organisatie (Frankwatching, 2015). Het is dus héél belangrijk dat jouw missie/visie en doelen als ondernemer doordringen tot de medewerker. Voordat je medewerkers kan trainen om het anders te doen voor je klanten moet de mindset goed zijn, anders zal er geen gedragsverandering plaatsvinden.

Door de ogen van de klant 

Het loont om door de ogen van jouw klant naar de onderneming te kijken.

Wat is de meerwaarde of toegevoegde waarde die je biedt? 

Wat (en hoe) denkt mijn klant eigenlijk?

Naast het hebben van een juiste mindset, helpt het om je houding, communicatie en vragen aan te passen op de klant. Er zijn verschillende soorten klanttypes te onderscheiden, die herkennen geeft je een voordeel en vergroot de kans op succes! Stel je zelf eens de vraag, wie heb ik voor me? Wie ben je, wat doe je, hoe oud ben je, wat zijn je interesses? Als je dit soort vragen kan beantwoorden kan je een klant al een stuk beter 'van dienst' zijn. Gister publiceerde Retailtrends een artikel over de gedachte van de klant. Neuromarketeer en onderzoeker Tim Zuidgeest zegt 'mensen doen niet wat ze zeggen en zeggen niet wat ze doen'. Je huidige klanten vragen wat zij van je verwachten is dus geen garantie voor succes, de klant weet het vaak namelijk zelf niet eens. 

Tijdens de eerste stap in onze trainingsprogramma's geven we je inzicht in het klantenbrein, wist je bijvoorbeeld dat de mens drie soorten breinen zijn? Met diverse tips en tricks stellen we je in staat om koopbeslissingen positief te beïnvloeden.

Start met drie hoofdlijnen

1. Wees je ervan bewust dat je als ondernemer iedereen in de organisatie moet meekrijgen om echt klantgericht te kunnen worden. Motiveer, stimuleer en prikkel je medewerkers om het te doen volgende de klantgerichte missie.

2. Bekijk je onderneming vanuit een andere invalshoek, bekijk hem alsof je zelf klant bent. Laat je medewerkers hetzelfde doen, je komt gegarandeerd tot nieuwe inzichten. 

3. Verdiep je in 'de klant'. Lees over wat voor klanttypes er zijn, over de effecten van spiegelen ..... 


Volgende week gaan we verder met de tweede stap naar een succesvol klantcontact: Gastvrij zijn