Er mag wel wat meer gelachen worden!

Lachen is goed voor de werksfeer en de omzet!

Lachen is leuk, goed en gezond! Je lichaam maakt Endorfine aan, wat ontspannend en pijnstillend werkt. Lachen schijnt zelfs te zorgen voor een kleinere kans op een hartaanval. Voor zover het 'medische' aspect. Naast dat het gezond is stimuleer je andere en straal je positiviteit aan. Waarom doen we het dan zo weinig!? Kinderen lachen tot wel 400 keer per dag, terwijl volwassen dit gemiddeld maar 10-15 keer doen.

Wanneer een medewerker meer wil verkopen moet hij lachen en aardiger zijn dan de klant. In de praktijk blijken veel mensen dat niet te doen, welke geweldige kelner in de horeca kan jij je nog herinneren? Of welke verkoopmedewerker heeft een (positieve) onuitwisbare indruk achtergelaten? Met deze onderstaande vijf tips helpen wij jou je klanten een onvergetelijke indruk achter laten

1. Vertel eens een mop, een gek verhaal of iets over jezelf

2. Persoonlijk contact (gedragspsycholoog Nicolas Guégon)

Naast het geven van complimenten is iemand aanraken een pluspunt. Huh. Aanraking? Jazeker, het is al vaker vastgesteld, zakendoen is flirten. Flirten met je klanten. Een ober die net voor het afrekenen een klant even onschuldig en terloops aanraakt, krijgt een aanmerkelijk grotere fooi. Ook glimlachen zorgt voor extra fooi.

3. Doe het eens anders

Guéguen ging verder en onderzocht het effect van een zonnetje, getekend op de rekening. Wat bleek: de klanten mét zonnetje gaven bijna twee keer zo vaak een fooi als de klanten zonder (37,7% versus 20,7%). Ook was het bedrag van de fooi een hoger percentage van de rekening. Of er door een man of een vrouw werd bediend maakte niet uit.

4. 

5. 



SLOTSTUK:

Wederkerigheidsprincipe

Amerikaans socioloog Philip Kunz: kerstkaarten



P.S. Hoe druk je ook bent volg het devies van Bassie en Adriaan 'altijd blijven lachen'. Onder aan de streep levert dit je 100% zeker iets extra's op!








Bronnen: (Willem Wever, KRO-NCRV, www.communicatietrends.nl