Houd voor altijd de rookie mindset vast!

De kracht van niks weten? En het leuke van de Groentje-tijd!

Groentjes: ze zijn er altijd en overal. En ze zijn maar lastig. Ze stellen ontzettend veel vragen en weten eigenlijk niks. Daar hebben we dan onboarding-processen voor om ze op te leiden tot volwaardig winkelmedewerkers. Een paar traininkjes erin en gaan met die banaan!

Helaas is de werkelijkheid wat weerbarstiger, zoals iedere ondernemer wel weet. In werkelijkheid geef je ze les in fietsen met zijwieltjes en als ze in de winkel staan worden die zijwieltjes keihard van hun nieuwe fietsjes getrapt. Door klanten. En door de gevestigde orde. De groentjes hebben namelijk de traininkjes gehad dus moeten het nu wel kunnen. Dat retail een vak is en je soms jarenlang doet over de juiste werkwijze, dat vergeten we gemakshalve.

We gaan volgende week starten met onze Shopology Academy. Dat zijn korte trainingen van 3 uur met verschillende thema’s. Het eerstvolgende thema neem ik voor mijn rekening. Bij het maken van deze training moest ik weer denken aan een ex-werkgever. Echt zo’n hele grote jongen in de woonbranche die vroeger zelf begonnen is in de garage van zijn vader (of dat echt zo is weet ik niet maar ik vond het altijd wel een mooi verhaal).

Zijn visie was simpel: MIJN BESTE VERKOPERS WETEN NIKS! Daar ben ik achter gekomen omdat ik als groentje niet in een traininkje geduwd werd maar in een winkel. Gewoon met klanten aan tafel en verkopen. “Ja maar, hoe moet dat dan?”, vroeg ik. “Gewoon gaan zitten en vragen stellen aan je klant, die zit namelijk niet op een verkooppraatje te wachten maar op iemand die echt interesse heeft.”, antwoordde de filiaalmanager.

Aangezien ik niets wist van het product wat we verkochten, kon ik alleen maar vragen stellen. Mijn eerste 100.000 euro omzet deed ik zonder ook maar iets uit een boekje of schoolbankje geleerd te hebben. Daarna kreeg ik een vast contract en mocht ik ook specialist worden door me te laten trainen in het product. Ik heb daarna veel verkocht en leuke gesprekken gehad. Maar eerlijk is eerlijk: het was nooit meer zo spannend, creatief en leuk als in mijn Groentje-tijd.

Daarom: HOUD ALTIJD DE ROOKIE MINDSET VAST! Binnenkort leer ik je terug te gaan naar die rookie mindset in onze training. Die heeft natuurlijk iets te maken met vragen stellen. Wat vind je daarvan?

Voor tijden en informatie kijk je bij de Shopology Academy, workshop 1, van ontevreden klant naar ambassadeur?

''DE KUNST VAN HET VRAGEN STELLEN''