5 stappen naar een succesvolle klantrelatie

Kies voor de klant, maak hem het allerbelangrijkst!

Ieder bedrijf die een trouwe klantenkring en meer ambassadeurs wil zou dit moeten lezen. Massaal wordt er geroepen dat het zo belangrijk is om 'extra service' te bieden om als onderneming voort te kunnen bestaan. Klantgerichtheid, persoonlijke aandacht, onderscheiden, het zijn allemaal prachtige termen. Om daadwerkelijk resultaat en succes te behalen moet je er ook wat mee doen. Ja, dat is een open deur. De realiteit is echter dat niet ieder bedrijf er echt wat mee doet. Dan hadden we immers alleen maar blije, leuke en loyale klanten toch? Bij Shopology werken wij iedere dag met onze opdrachtgevers aan een ultieme klantbeleving voor hun klanten. Wij leggen graag aan je uit hoe wij dat doen en wat voor ons belangrijk is om dit te bereiken.

'zorg voor de juiste klantgerichte mindset'

Om een klantgerichte organisatie te worden of te blijven moet je focus aanbrengen en de juiste mindset hebben. De klant moet verankert zijn in de organisatie en onderdeel zijn van het DNA. Zonder een gedegen strategie of gedachte ga je het verschil niet maken voor je klant. Je gaat het verschil misschien maken voor een dag maar niet op constante basis. De WHY workshop is uitstekend geschikt voor het zetten van een stip op de horizon en het geven aan een richting in jouw strategie.

Jos Burgers, een bekend inspirator en schrijver heeft het in veel van zijn presentaties over het maken van FANS. Zijn boek 'Eén fan per dag' is verplichte kost voor bedrijven en medewerkers die kiezen voor de ultieme klantenstrategie. Bekijk onderstaande video eens waarin iets meer wordt toegelicht over het boek.

'maak het makkelijk en mogelijk om wat extra's te doen'



Jos Burgers heeft het vaak over het maken van zoveel mogelijk fans. De strategie? Eén fan per dag, ééntje maar? Ja, meer is het niet. Nou moet je als werkgever natuurlijk wel zorgen dat de mogelijkheid er is voor de werknemer om een fan te kunnen maken. Dit vraagt flexibiliteit, hij zal de werknemer tools moeten geven om de klant te kunnen verassen. 

Ter voorbeeld; mijn vriendin werkte voor HelloFresh en daar mocht iedere medewerker op de klantservice iedere dag 5 euro besteden om iets speciaals te doen voor een klant, hoe leuk is dat? Door het geven van meer verantwoordelijkheid wordt de medewerker gestimuleerd, is hij creatiever en zorgt hij voor meer confetti-momentjes voor de klant. 


Maak je bedrijf klantgericht in 5 STAPPEN 

Bij Shopology leren wij onze opdrachtgevers in vijf stappen hoe zij werken aan FANS en AMBASSADEURS. Eén fan maken is niet zo moeilijk, het moeilijkst is om dit iedere dag te doen. Iedere dag weer werken aan FANS! Op goede, op slechte dagen en dan te bedenken dat je maar één kans hebt om een eerste indruk achter te laten. 

Het vijf stappen model van Shopology

Klantgerichte mindset 

Tijdens de eerste training confronteren wij onze opdrachtgevers met de feiten. Hoe klantgericht zijn ze momenteel en hoe veel service en toegevoegde waarde leveren ze voor de klant? We leggen uit wat verwachten klanten, wat voor types zijn er en hoe denkt een klant? Deze eerste training is confronterend en geeft inzicht in hoeveel kansen er dagelijks worden gemist om het verschil te maken. Door de deelnemer in de spiegel te laten kijken staat deze met beide benen op de grond.

Gastvrijheid

Om een succesvol eerste contact te realiseren leren wij de deelnemers in de tweede training leren gastvrij te zijn en de connectie met de klant te maken. Je hebt maar een kans, dus de eerste indruk moet goed zijn, zorg voor een warm welkom, wees creatief!! Er zijn duizenden manieren om klanten te begroeten, iedere klant is anders. Aannames in het klantcontact zijn gevaarlijk, deze nemen we weg. Hiernaast leggen we het verschil in gedrag van verschillende klanttypes uit.

Gunfactor

Het verkrijgen van de gunfactor kan erg lastig zijn als jij en je klant niet op hetzelfde niveau zitten. Deze gunfactor (de klik met elke klant) krijgen van iedere klant is het doel. In de derde training leren de deelnemers een kameleon te worden, ze kunnen zich na deze training spiegelen aan hun klanten en daardoor hun communicatiestijl aanpassen. Naast uitleg van diverse technieken hebben we het o.a. over de kunst van het luisteren, het maken van plezier met je klant en het geven van complimenten.

Helpen Kiezen

De vierde stap en training gaat over de klant helpen kiezen. Wanneer je een klant kan helpen met kiezen, help je hem met kopen. We leggen uit hoe je goed de wensen van de klant vertaald en samenvat. Het wegnemen van keuzestress door het stellen van de juiste vragen is belangrijk in deze fase van verkoop. We hebben het verder over cross selling, het afsluiten van het gesprek, conversie. 

Een FAN per dag

De belangrijkste stap en de laatste is het maken van een FAN. Hoe overtref je de verwachtingen van de klant nou echt? Alle bovenstaande stappen mogen we toch als vanzelfsprekend ervaren? Wanneer je bovenstaande stappen feilloos kan uitvoeren begint het pas, je moet wat extra's doen voor die klant. Dat extra's zit hem in kleine dingen waar je het verschil mee maakt.


Iedere dag zorgen voor trouwe, loyale en blije klanten

In onze trainingsprogramma's denken wij samen met opdrachtgevers actief mee om zoveel mogelijk FANS te creëren. De FAN is namelijk zo tevreden dat hij over je praat en zorgt voor meer klandizie, hoe mooi is dat? De meeste FANS zijn ook loyaal en komen maar wat graag terug. Onze opdrachtgevers zijn dagelijks bezig om het nóg beter te doen voor hun klanten en meer toegevoegde waarde te leveren. Zij streven naar een klantgerichte strategie.  

Vind je dit herkenbaar en ben jij iedere dag bezig met het maken van meer FANS en blije klanten? Ik ben benieuwd hoe je dit doet, hoe je jouw klanten keer op keer blijft verrassen. Heb je behoefte aan inspiratie, zou je eens willen brainstormen omdat je vindt dat het anders moet? Neem eens contact met ons op en we denken graag mee over, hoe jij het verschil kan maken voor jouw klanten. Iedere dag weer.