Kies voor de klant, maak hem het allerbelangrijkst!

De 5 stappen naar succesvol klantcontact

Massaal wordt er geroepen dat het zo belangrijk is om 'extra service' te bieden. Klantgerichtheid, persoonlijke aandacht, onderscheiden, het zijn allemaal prachtige termen. Om daadwerkelijk resultaat en succes te behalen moet je er ook wat mee doen. Ja, dat is een open deur. De realiteit is echter dat niet ieder bedrijf er echt wat mee doet. Dan hadden we immers alleen maar blije, leuke en loyale klanten toch? 

Bij Shopology werken wij iedere dag met onze opdrachtgevers aan het succesvoller maken van hun klantcontact. Wij leggen graag aan je uit hoe wij dat doen en wat voor ons belangrijk is om dit te bereiken. In de komende weken zullen we jullie inspireren, prikkelen en handige tips geven over de stappen die wij hanteren. In onderstaand blog lees je alvast in het kort onze werkwijze. 

'zorg voor de juiste klantgerichte mindset'

Om een klantgerichte organisatie te worden of te blijven moet je focus aanbrengen en de juiste mindset hebben. De klant moet verankert zijn in de organisatie en onderdeel zijn van het DNA. Zonder een gedegen strategie of gedachte ga je het verschil niet maken voor je klant. Je gaat het verschil misschien maken voor een dag maar niet op constante basis. Voorafgaand aan onze trainingsprogramma's organiseren wij regelmatig een WHY workshop om de doelen van de organisatie te vertalen in toegevoegde waardes voor de klant.

Wees als organisatie creatief. Zorg als werkgever dat de mogelijkheid er is voor de werknemer om een fan te kunnen maken. Dit vraagt flexibiliteit, hij zal de werknemer tools moeten geven om de klant te kunnen verassen. Ter voorbeeld; bij het bedrijf HelloFresh mocht iedere medewerker op de klantservice iedere dag 5 euro besteden om iets speciaals te doen voor een klant, hoe leuk is dat? Door het geven van meer verantwoordelijkheid wordt de medewerker gestimuleerd, is hij creatiever en zorgt hij voor meer confetti-momentjes voor de klant. 


HET 5 STAPPEN MODEL

Bij Shopology helpen wij onze opdrachtgevers in vijf stappen aan FANS en AMBASSADEURS. Eén fan maken is niet zo moeilijk, het moeilijkst is om dit iedere dag te doen. Iedere dag weer werken aan FANS. 

Het vijf stappen model van Shopology

Klantgerichte mindset 

Tijdens de eerste training confronteren wij onze opdrachtgevers met de feiten. Hoe klantgericht zijn ze momenteel en hoe veel service en toegevoegde waarde leveren ze voor de klant? We leggen uit wat klanten verwachten, wat voor types zijn er en hoe denkt een klant? Deze eerste training is confronterend en geeft inzicht in hoeveel kansen er dagelijks worden gemist om het verschil te maken. Door de deelnemer in de spiegel te laten kijken staat deze met beide benen op de grond.

Gastvrijheid

Om een succesvol eerste contact te realiseren leren wij de deelnemers in de tweede training gastvrij te zijn en de connectie met de klant te maken. Je hebt maar een kans, dus de eerste indruk moet goed zijn, zorg voor een warm welkom, wees creatief!! Er zijn duizenden manieren om klanten te begroeten, iedere klant is anders. Aannames in het klantcontact zijn gevaarlijk, deze nemen we weg. Hiernaast leggen we het verschil in gedrag van verschillende klanttypes uit.

Gunfactor

Het verkrijgen van de gunfactor kan erg lastig zijn als jij en je klant niet op hetzelfde niveau zitten. Deze gunfactor (de klik met elke klant) krijgen van iedere klant is het doel. In de derde training leren de deelnemers spiegelen. Na deze training kunnen ze hun communicatiestijl aanpassen op de klant. Naast uitleg van diverse technieken hebben we het o.a. over de kunst van het luisteren, het maken van plezier met je klant en het geven van complimenten.

Helpen Kiezen

Wanneer je een klant kan helpen met kiezen, help je hem met kopen. We leggen uit hoe je de wensen van de klant vertaalt en deze goed samenvat. Verder behandelen we het thema 'keuzestress' en leggen we uit hoe je door het stellen van de juiste vragen dit kan wegnemen. We hebben het verder over cross selling, het afsluiten van het gesprek en conversie. 

Een FAN per dag

De belangrijkste stap en de laatste is het maken van een FAN. Hoe overtref je de verwachtingen van de klant nou echt? Alle bovenstaande stappen mogen we toch als vanzelfsprekend ervaren? Wanneer je bovenstaande stappen feilloos kan uitvoeren begint het pas, je moet wat extra's doen voor die klant. Dat extra's zit hem in kleine dingen waar je het verschil mee maakt.


Iedere dag werken aan en zorgen voor trouwe, loyale en blije klanten