KIEM! Hét opleidingsplatform van Tuinbranche Nederland

KIEM! Leerplatform Tuinbranche Nederland

In de februari editie van Tuinzaken word het nieuwe KIEM! opleidingsplatform grootst gelanceerd. Het artikel lees je hieronder of is te downloaden via deze link. Shopology is dé opleider voor het onderwerp Klantbenadering & Hospitality. Alle trainingen die Shopology organiseert zijn op basis van 'open inschrijving'. Een incompany trainingsprogramma is ook mogelijk, neem hiervoor contact met ons op.  

IN DE STARTBLOKKEN: KIEM!

De nieuwe website is online, de eerste trainingen en workshops staan gepland. KIEM!, het nieuwe opleidingsprogramma voor de tuinbranche, staat in de startblokken. KIEM! wil dé plek worden voor opleiden in de branche. ‘Het vinden van goede mensen is ontzettend moeilijk. Hiermee kunnen we investeren in meer vaardigheden en vakkennis bij onze medewerkers.’ 

Tekst: Ilse Broers

Frank van der Heide, directeur Tuinbranche, is aanjager van het nieuwe opleidingsplatform.‘Zonder goede mensen in de winkel ga je het niet redden. Er is een tekort ontstaan aan goede vakmensen,en dat zal niet zomaar verdwijnen. Soms vind je nieuwe medewerkers die klantcontact en advies geven in de vingers hebben maar ontbreekt het nog aan de juiste kennis. Of je hebt
mensen met gedegen vakkennis, maar nog niet de juiste vaardigheden in het klantcontact. Ook goede en ervaren mensen kunnen altijd bijleren. Met dit programma wordt intern opleiden mogelijk: we bieden vijf leerrichtingen aan, waarmee
nieuwe kennis en vaardigheden die nodig zijn verder ontwikkeld kunnen worden.’ KIEM! biedt praktijkgerichte trainingen en workshops, kortdurend of langer van opzet die door het hele land gegeven worden: bij een tuincentrum op locatie of intern bij het eigen bedrijf. Ook online kunnen straks modules worden gevolgd. Een student of cursist kan kiezen uit vijf disciplines: 

Klantbenadering & hospitality
Assortiment- en productkennis
Styling en concepten
Management & teambuilding
Vitaliteit & veiligheid.

Per categorie wordt eerst minimaal één training aangeboden. Later dit jaar wordt dat verder uitgebreid. De kosten zijn afhankelijk van de training. ‘Bij een grotere formule kan een training worden toegespitst op het eigen bedrijf. Als een ondernemer bijvoorbeeld wil dat al zijn medewerkers de klanttraining volgen’, zegt Van der Heide. De classes worden gegeven door gedreven trainers: zo geeft shopoloog Chantal Riedeman de training over klantgedrag en doceert groenstylist Johan Bak over styling. Opleider Qidos verzorgt de managementmodule met classes over bijvoorbeeld hoe de verschillende teamrollen zijn te optimaliseren. Bewegingsexpert Tigra geeft de colleges over vitaal en gezond blijven op de werkvloer. ‘Aandacht voor het lichaam en de geest zal een nóg grotere noodzaak worden. En een van de volgende items waar aan gewerkt wordt gaat over groenkennis: een absolute must in onze sector.’

Het complete artikel lees je hier: KIEM_Het_nieuwe_opleidingsprogramma_Tuinbranche_Nederland.pdf