Kruidvat, een afwijkende succesformule

Afwijkende succesformule Kruidvat

Kruidvat 'doet alles verkeerd', maar heeft wel de meeste winkels

Maar liefst 956 vestigingen heeft Kruidvat momenteel in Nederland en daarmee is het de onbetwiste nummer één van Nederland. Waarom gaan wij toch zo graag naar de drogisterij toe? Retaildeskundigen geven tekst en uitleg. Uit gegevens van Locatus, een onderzoeksbureau dat data verzamelt over de detailhandel in de Benelux, blijkt dat Kruidvat sinds 2013 de meeste vestigingen in Nederland heeft. Albert Heijn staat op de tweede plek met 852 winkels. Jumbo maakt de top drie vol met 613 filialen. 

Ook retaildeskundige Rupert Parker Brady vraagt zich af waarom Kruidvat zo veel vestigingen in Nederland heeft. "Als Nederlanders zijn wij gewend dat wij op elke straathoek een drogisterij hebben. Het is een gegeven. Het maakt daarbij niet uit of de winkels mooi of lelijk zijn."

'Zou niet moeten werken'

De winkels van Kruidvat staan niet bekend als de meeste luxe van Nederland en dat is misschien wel het grote geheim van de keten. "Weinig beleving in de hippe zin van het woord. De winkels zijn vaak rommelig, de paden veel te vol en ze onderscheiden zich niet met veel service. Dat zou tegen alle gouden regels van de meest succesvolle retailformules, zoals bij Ahold, zijn", legt retaildeskundige Chantal Riedeman uit.

"Bij Etos en de Albert Heijn is alles strak. In hun optiek doet Kruidvat 'alles verkeerd' omdat het niet is zoals het hoort te zijn. De formule van Kruidvat zou eigenlijk niet moeten werken maar is rete-succesvol."  

'Ook ik laat me verleiden'

De beleving die Kruidvat stiekem juist weet te creëren, maakt volgens Riedeman deel uit van de succesformule. "Je krijgt als klant altijd het gevoel dat je er altijd wat nieuws kan ontdekken. Dat is dan zogenaamd toeval. En ze zijn waanzinnig goed in het creëren van een lage prijsperceptie. Dat terwijl ze lang niet altijd de goedkoopste zijn."

Hierbij gaat het volgens Riedeman niet alleen over aanbiedingen. "Dezelfde producten zijn regelmatig bij een andere winkel goedkoper en dan heb ik het niet over acties maar het reguliere assortiment. Het gevoel dat Kruidvat haar klanten geeft is ongelooflijk knap en 'mijn Kruidvat' weet ook mij regelmatig succesvol te verleiden."

'Duidelijke aanvulling'

Ook retaildeskundige Cor Molenaar merkt op dat klanten liever naar Kruidvat dan Etos gaan. "Dan doet Kruidvat iets goed terwijl er genoeg concurrentie is. Kruidvat is een duidelijke aanvulling op de supermarkt. Het is een functionele winkel die wat extra's biedt. Dat werkt vooral goed in kleine en middelgrote gemeentes." 

Het assortiment is ook vrij uitgebreid, vult retaildeskundige Kitty Koelemeijer aan. "Dat terwijl het vaak relatief kleine winkels zijn. Je bent er vaak ook niet heel veel tijd in kwijt. Een supermarkt moet je helemaal doorlopen."

'Concurrentie moeilijk'

Volgens Cor Molenaar is het moeilijk voor andere spelers om iets tegen het succes van Kruidvat te beginnen. "Het is een probleem voor anderen om hier tegenin te gaan. Je ziet juist eerder nieuwe nichespelers ontstaan. Maar de klant bepaalt."

Het artikel is ook te lezen op de website van RTL Nieuws of te klikken op deze link: Kruidvat, een afwijkende succesformule