Kunnen we het koopproces beïnvloeden?

Bijna niemand weet hoe klanten kiezen

Vorig jaar mocht ik een mooie presentatie van Dr. Roeland Dietvorst bijwonen op de dag van de Ondernemer. Hij begon zijn presentatie met bovenstaande slide. Vrij vertaald: 

''De meeste bedrijven groeien niet significant omdat ze geen idee hebben

 hóe hun klanten koop beslissingen nemen''


De meeste bedrijven hebben dus ook geen idee hoe ze het koopgedrag positief kunnen beïnvloeden. En dat is een waarheid als een koe. Nagenoeg élk bedrijf heeft waanzinnig veel verstand van hun eigen producten en diensten en angstaanjagend weinig kennis van consumentengedrag. Ze bieden hun klanten zoveel mogelijk keuze aan, innoveren zich een ongeluk om zo mogelijk nog meer opties aan te kunnen bieden en communiceren graag in rationele argumenten. Emotie? Nee, welnee. Onze klanten zijn dól op feiten! Model X heeft een vernieuwd webOS 3.5, Model Y heeft een Inverter motor en bedrijf Q verkoopt business intelligence. Wat er vervolgens gebeurt in het brein bij de meeste mensen is het beste te vergelijken met een flatline. Mensen checken uit. Weg signaal. Weg contact.

Als je wél de aandacht van potentiële klanten wil krijgen en vasthouden, moet je ze dáár raken waar ze wel gevoelig zijn. Dan moet je eerst weten welk deel van het brein écht de koopbeslissingen neemt. Daarna wil je weten voor wat voor signalen dit deel van het brein gevoelig is. En natuurlijk wil je óók weten waar “chef koopbeslissingen” allergisch voor is. Dat voorkomt een hoop miscommunicatie toch? Als je dit allemaal weet, hoef je alleen nog maar te weten hóe je deze “chef beslissingen” het beste kunt ver-leiden. Klant blij. Jij blij.

We kunnen het klantgedrag veel meer beïnvloeden dan we voor mogelijk houden! Wil je meer weten over dat wonderlijke klantenbrein? Ben je benieuwd wie “chef beslissingen” is en hoe je hem het beste kunt verleiden? Bekijk dan eens onze workshop “Het klantenbrein ontrafeld” .

In deze workshop neemt Chantal je mee in het brein van de klant en leer je je klant echt kennen. In slechts 3 uur deelt zij de belangrijkste inzichten uit neuromarketing en consumentenpsychologie, gaan we op zoek naar de koopknop en krijg je technieken om het koopgedrag positief te kunnen beïnvloeden. We hopen je snel te zien!

Meer informatie over de workshop - het klantenbrein ontrafeld vind je via onderstaande button!

Het Klantenbrein Ontrafeld