Meer service en ondernemerschap: zo wordt je winkel een winnaar

Voor Retailtrends hielpen we mee aan het artikel: Meer service en ondernemerschap: zo wordt je winkel een winnaar. In samenwerking met Jorine de Soet, Ernest Schaapman, Fiorienne Westenberg en Hans van Tellingen

Lees meer

Zó zorg je wel voor trouwe, loyale klanten.

Is zijn bloemenkraam zoveel leuker? Zijn de medewerkers hier veel aardiger? Leven zijn bloemen langer? Geuren de rozen misschien net iets meer? Waarom is het dat ik op de grote markt in Haarlem kijk en ik zie twee bloemenkramen staan? Bij de ene is het echter heel druk en bij de andere bloemenkraam staat er niemand.

Lees meer

Het is helemaal niet leuk om klant te zijn

Ken je dat: een medewerker die als openingsvraag vraagt: ‘Kom je even lekker kijken?’ Ja, nu wél; een medewerker die je nog steeds niet herkent, terwijl je toch een trouwe klant bent; het product waarvoor je helemaal naar de winkel bent gekomen, is niet meer op voorraad en jij moet de mogelijke oplossingen bedenken; een opdringerige verkoper die alleen maar wil ver-kopen.

Lees meer

Kassa 47, alleen voor lieve mensen

Wat een heerlijke winkel dit, en wat een super leuke storytelling in de winkel. De gezusters Grene reizen heel de wereld rond om inspiratie op te doen en de mooiste spulletjes te vinden. Dit verkopen ze in de schattigste winkeltjes en vertellen ze bij vele producten een leuk verhaaltje.

Lees meer

Ludieke korting werkt wél

"if they come for the price, they will leave for the price", ik geloof eigenlijk niet zo in ludieke kortingen, maar deze retailer wist mij wel te ver-leiden om hier toch even over na te denken. Wat een humoristische draai aan het korting geven.

Lees meer

Nieuwe producten in de spotlight

Wisten jullie dat het woord 'nieuw' mensen sneller verleid om impuls aankopen te doen? Jullie, als retailers weten als geen ander hoe jullie assortiment eruit ziet EN wat er nieuw binnenkomt. Presenteer dit gelijk, dit zorgt voor meer aankopen! Maak gebruik van het menselijke brein en ver-leid.

Lees meer

Zó overtref je de verwachting

Wist je dat tevreden klanten vaker "vreemd" gaan dan een blije klant? Wat is dan precies het verschil tussen een blije klant en een tevreden klant? En beter nog, hoe zorg ik voor blije klanten? Uit onderzoek is gebleken dat blije klanten trouwer en loyaler zijn naar bedrijven die ze blij maken.

Lees meer

Lekker voelen, proeven ruiken

Wat heerlijk zeg, een klein speciaal winkeltje waar ik mij ook speciaal voel. Ik kon hier lekker rondlopen, snuffelen, proeven en voelen. We konden zelf kiezen waar wij het product in deden en de hoeveelheid, dit voelde voor mij alsof ik 'de koningin' was. Probeer als retailer je klant centraal te stellen, zo creëer ook jij blije klanten!

Lees meer

Handige bedrijfskleding

Herkenbaarheid voor de klant is belangrijk. Als personeel heb je deze functie uit te dragen. Als de klant namelijk wat wil vragen dan moet die genoodzaakt zijn het personeel in één keer te zien, het personeel heeft dan de kans om van die zoekende klant een blije klant te maken. Vaak zorgen bedrijven voor herkenbaarheid met een consistent terugkerend kenmerkend item, net zoals deze twee retailers.

Lees meer

Verleid met je communicatie!

Bij Lowlands werd ik aangenaam verrast door de leuke presentaties die winkeltjes daar hadden. Ze creëerde echte stopkracht. Dit deden ze ze door opvallende teksten te presenteren. Nee, ze communiceerde niet eens de prijs maar de activiteiten, iets dat wij MOESTEN proberen! Ik wordt geprikkeld door een verhaal in plaats van een teken ($) en jij? Waar wordt jij warm van?

Lees meer