Maken robots medewerkers overbodig?

Of maakt aandacht het verschil?

Wat hebben we toch een mooie baan! 

We hebben de hele dag 'live' contact met mensen; gasten, klanten en collega's. Maar hoe lang zal dat nog zo zijn? 13 jaar geleden bestond de iPhone nog niet eens. Nu hij is niet meer weg te denken uit ons leven. Ik hoorde laatst dat je er nog steeds mee kunt bellen. Dat was ik al bijna vergeten door alle ándere dingen die ik met mijn 3e hersenhelft doe. En nu is het dan zover. Het is 2020. Welke nu nog onvoorstelbare revolutionaire veranderingen staan ons het komende decennium te wachten? Er is een schreeuwend tekort aan (goede) mensen in de hospitality. Hoe 'normaal' is menselijk contact nog in de retail, horeca, foodservice of klantenservice over 10, 5 of zelfs over 3 jaar?

De toekomst van gastvrijheid? 

Afgelopen zondag was ik voor het eerst in een héle lange tijd bij McDonalds. Voor mij was het de eerste keer dat ik mijn bestelling op 'een zuil' deed. Hoeveel medewerkers waren er vervangen door deze schermen? Miste ik de medewerker? Eerlijk gezegd niet. Tot onze grote verbazing werd onze bestelling bij onze tafel gebracht. Dat was een aangename verrassing. Het was nog leuker geweest als de medewerker ons (een klein beetje) aandacht had gegeven. Gemak, service én aandacht. Is dat niet de toekomst van gastvrijheid? Een ultieme combinatie van robotisering en 'de human touch'? 

Dinsdag 14 januari jl. mocht ik een presentatie van Walter Seib (CEO HMSHost International) bijwonen op het FSIN Brunchcongres op de Horecava. Heel graag wil ik Walter nogmaals danken voor zijn vlammende betoog!

Eenzamer dan ooit. 

In een wereld waarin technologie steeds belangrijker wordt, wordt menselijk contact juist belangrijker. We hebben onze vrienden, relaties en zelfs potentiële nieuwe grote liefdes letterlijk binnen handbereik. Desondanks zijn er meer mensen eenzaam dan ooit.


Meer dan 1 miljoen Nederlanders slikt anti-depressiva.


Het binden van mensen is van cruciaal belang

Gasten en klanten hoeven niet bij jullie te kopen en medewerkers hoeven niet bij jullie te werken. Zíj hebben de macht. In deze enorm krappe markt is het werven en binden van mensen (van zowel klanten als medewerkers) van cruciaal belang. Je moet boven de massa uitstijgen en échte waarde bieden.

Tijd is het nieuwe geld

De belangrijkste 'waarde' is tijd. Tijd kun je niet kopen. Tijd kun je niet terugdraaien. Tijd is schaars en zeer, zeer kostbaar. Maak de tijd bij en met jou daarom waardevol.

Need for connection

Mensen zijn sociale dieren. We willen (en moeten) ons allemaal verbonden voelen. In deze high-tech wereld is de behoefte aan menselijk contact, aan aandacht, empathie, begrip, een aanraking, de behoefte aan de human-touch groter dan ooit. Deze high-tech wereld vraagt, nee schreeuwt, om high-touch-service :-)


De gastvrijheidsindustrie gaat over aandacht. Wij kunnen zorgen voor die verbinding. Elke dag, elke gast opnieuw.



Robotisering

Wat betekent robotisering voor ons werk? 

Met de steeds verdere opkomst van 'robotisering' in ons werk, verandert de rol van medewerkers in een extreem hoog tempo. Robots zijn nooit ziek of op vakantie, procedures worden uitgevoerd zoals het hoort en robots kunnen zelfs zorgen voor het gevoel van gezelschap en eenzaamheid verminderen. En nee, dat is geen futuristisch geneuzel, het ís er al. Kijk maar eens op robotzorg.

Hoe belangrijk is een échte medewerker dan nog? 

Wat is dan nog de rol van de medewerker in retail, horeca, zorg, onderwijs, klantenservice of foodservice? Kan hij of zij nog wel het verschil maken? Ja! Maar... dan moet hij of zij wel échte meer waarde bieden. Aandacht. Zorgen voor de 'human touch'.


Medewerkerstevredenheid zorgt voor klanttevredenheid. Meer blije gasten zorgen voor meer werkplezier en voor veel betere resultaten. Mensen maken het verschil. Aandacht maakt het verschil. 


Mensen maken het verschil. 

Als we willen dat mensen het verschil maken, vraagt dat ook om aandacht. Aandacht voor die medewerker. Wiens rol verandert. Wiens werkzaamheden veranderen. Van wie ándere dingen gevraagd worden. Door ons en door de gast.

Ja maar, hoe dan wel? 

Hoe gaan we ze helpen om succesvol te veranderen? Hoe gaan we zorgen dat ze hun gasten aandacht geven leuk (gaan) vinden en hun werk met plezier doen? Hoe gaan we zorgen dat de goede mensen bij jullie wíllen werken en bovenal bij jullie willen blijven werken? En hoe gaan we zorgen dat zij authentiek blijven? Geen kunstjes, geen trucjes, maar (opr)écht zijn? Dat is de vraag. Niet of jullie mensen het verschil maken, maar hoe ze het verschil maken.

Het wordt een fantastisch decennium!

Juist dankzij alle technologische ontwikkelingen, wordt ons werk makkelijker en bovenal leuker. Eindelijk mogen wij, mensen, weer doen waar we écht goed in zijn; de ander in de ogen kijken, verbinding maken, luisteren, aandacht geven en bovenal zorgen voor een lach! Verras met echte, persoonlijke aandacht. Van verkopen naar verbinden. Van klanten naar fans!


Zorg voor een onvergetelijke gastervaring. Dat is de 'power of connection'!



Wij wensen jullie heel veel plezier, blije gasten én medewerkers en een hele mooie groei. Wil jij je medewerkers doel- en resultaatgericht opleiden zodat zij zorgen voor een onvergetelijke gastervaring? Wij helpen je graag met het realiseren van opleidingsplan, om je medewerkers te trainen. Aandacht maakt het verschil. ❤

Met vrolijke groet,

Chantal Riedeman | Shopology

Power of connection

Aandacht voor de medewerker. Aandacht voor de gast.