5 tips voor een klantgerichte mindset

Een klantgerichte mindset - Shopology

In dit blog vijf praktische tips/punten van aandacht die je helpen om jouw mindset klantgerichter te maken!

TIP 1. Zorg voor betekenisvolle ervaringen

Wees je bewust van jouw toegevoegde waarde voor de klant. Denk na over waarom jullie je klanten willen helpen (blij maken)? Het gaat er niet om wat of hoe je het doet maar waarom je het doet. Laat je inspireren door Simon Sinek, in zijn video legt hij uit waarom de 'WHY' ontzettend belangrijk is om succesvol zijn: Simon Sinek - Start With Why.

TIP 2. Kijk door de bril van jouw potentiële klant, wat zie je?

Heb je wel eens nagedacht hoe jouw potentiële klant tegen je bedrijf aankijkt? Over hoe jij communiceert naar je klanten? En op welke manier jij toegevoegde waarde levert voor je klanten? De weg naar een succesvol klantcontact begint bij het verplaatsen in je klant. Op deze manier beschreef Lebbis enkele jaren terug ‘Het perfecte terrasje’, laat je inspireren door zijn woorden: Lebbes - Het Perfecte Terrasje  

TIP 3. Mijn perceptie is niet de klant zijn perceptie  

Medewerkers vinden zichzelf over het algemeen heel gastvrij, wist je dat 96% van de medewerkers zichzelf gastvrij vindt? Wees je bewust dat dit jouw perceptie is en dat die van klanten heel anders is. Slechts 50% van de medewerkers vindt zijn/haar collega gastvrij? Als klap op de vuurpijl: slechts 35% van de gasten ervaart gastvrijheid! Wees je dus bewust dat klanten jouw gedrag heel anders kunnen ervaren.

TIP 4. Wees nooit klantvriendelijk! Wees altijd oprecht en klant-gericht!

Wees nooit klantvriendelijk! Wie kent de video van Herman Finkers die als medewerker van V&D kussentjes moet verkopen? Ken je hem nog niet, bekijk hem dan hier: Herman Finkers - Kussentjes. De belangrijkste vraag bij deze video: is de klant goed geholpen? Wij vinden van niet. De klant komt voor een kussentje, de fout die de passieve verkoper maakt is niet te vragen waar de klant dit kussentje voor nodig zou hebben. De vraag goed beantwoorden kan je alleen door eerst de juiste informatie te verkrijgen. Wees dus altijd actief en oprecht in je verkoop. Dat zorgt voor échte klant-gerichtheid! 

TIP 5. Kom uit je comfortzone en ga klanten écht blij maken

Mensen acteren het liefst vanuit hun comfortzone. Dit is veilig en voelt goed, dit zorgt er helaas ook voor dat de klantverwachtingen niet overtroffen gaan worden. Door te doen wat je altijd hebt gedaan zullen er geen veranderingen ontstaan. Probeer het anders te doen samen met je collega's, praat met elkaar en denk samen na hoe jullie klanten kunnen verrassen en échte toegevoegde waarde kunnen leveren. Blije klanten maken jouw dag ook leuker en het mooie aan blije klanten is: ze besteden meer, ze komen vaker terug komen én maken gratis reclame!