Waarom de overtuiging van een verkoper ontzettend belangrijk is

Hoe kijk jij tegen verkopen aan?

In een serie van meerdere blogs geven wij je tips, informatie en inspireren wij je om succesvollere klantcontacten te realiseren. Het leidraad is het 5 stappen model van Shopology. Vorige week schreven we over het belang van de mindset, deze week gaat het over de overtuiging. Reageren kan per mail via: info@shopology.nl.

De overtuiging die verkopen heet

Iedereen heeft zijn eigen overtuiging, zo geeft iedereen ook zijn eigen interpretatie aan het woord verkopen. Waarom zou je een klant helpen? Heel veel verkopers werken vanuit de overtuiging dat ze iemand 'helpen' omdat ze iets moeten verkopen (hun enige doel: iets met euro’s). Hun managers stimuleren dit gedrag door het geven van bonussen op basis van omzetresultaat. Vaak hebben die managers hier ook een goede reden voor: de grote directeuren kijken alleen maar naar omzetcijfers van de verkoop- of accountmanagers en zo is het cirkeltje rond.

Het pushen van medewerkers met salestargets motiveert de medewerker om meer te verkopen en dat is goed voor het bedrijfsresultaat, het zegt echter niets over het opbouwen van een klantrelatie. Eigenlijk best vreemd? Zeker als je bedenkt dat een hoge NPS score je een langdurig resultaat oplevert. Investeren in je klant, wat extra's doen en niet alleen maar bezig zijn met dat primaire doel levert je als organisatie uiteindelijk veel meer op.

Waarom de verbinding met je klant zoeken zo belangrijk is

Mensen zijn kritischer geworden en verwachten meer, sinds de komst van webshops vinden ze laagste prijs online wel. Door in de winkel een stapje extra te zetten kan je het verschil maken, sterker nog je moet wel. Dat doe je niet door te verkopen, dat vindt klant echt niet leuk. Helpt de klant én doe dat ook als je niet hebt wat hij zoekt. Help hem bijvoorbeeld met het vinden van de juiste winkel, geef hem een tip, denk mee, geef aandacht! Ook zonder transactie kan je het verschil maken voor je bezoeker, sterker nog je moet.

Waarom de overtuiging zo belangrijk is

Wanneer je als verkoopmedewerker denkt dat je iets moet verkopen maakt het je baan waarschijnlijk minder leuk. Enerzijds voel je de verkoopdruk en anderzijds push je klanten om producten te kopen die ze helemaal niet nodig hebben. 

Natuurlijk moet je als bedrijf je producten of diensten verkopen, focus je echter niet op die eenmalige transactie maar op het maken van blije klanten. Het gaat niet om verkopen, het gaat om luisteren en het beantwoorden van de behoefte en dat is een groot verschil. 

Zorg voor zoveel mogelijk blije klanten en onvergetelijke ervaringen. Op de lange termijn levert die strategie je toch écht meer op.