Waarom een goede mindset loont!

Het belang van de juiste mindset

In een serie van meerdere blogs geven wij je tips, informatie en inspireren wij je om succesvollere klantcontacten te realiseren. Dit eerste blog gaat over de eerste stap uit het Shopology 5 stappen modelde klantgerichte mindset. Reageren kan per mail via: info@shopology.nl.


Waarom je altijd met de mindset moet beginnen


Om bij het begin te beginnen, wat is 'de mindset' en waarom is het zo ontzettend belangrijk? In het kort is onze mindset de verzameling van overtuigingen die we hebben over onszelf, onze competenties en onze omgeving. Dit gezamenlijk zorgt voor onze houding en gedrag. 

Dit betekent dat de mindset van medewerkers bepaalt hoe ze tegen de organisatie en veranderingen daarbinnen aankijken. Het bepaalt dus de wendbaarheid van een organisatie (Frankwatching, 2015). Een succesvolle klantgerichte organisatie heeft dus personeel dat op een juiste manier in de wedstrijd staat, die de wil heeft om het leven van de klant een beetje beter te maken.


Geloof je dat, er is wat er is
of
Geloof je dat, er iets is wat je (nog) niet ziet?


Het is gek dat er in zoveel verkooptrainingen de focus ligt op verkooptrucjes en salestechnieken en er totaal geen aandacht wordt besteed aan de huidige overtuiging van werknemers. Wil je echt klantgericht worden? Begin bij het begin: prikkel de medewerker om het anders te doen. Het is goed om regelmatig de randen van je comfortzone op te zoeken, zo kom je tot nieuwe inzichten en zie je nieuwe mogelijkheden. Op welke kant van de ijsberg focus jij je?

Bij het opleiden en trainen van medewerkers mag het belang van de mindset niet onderschat worden. Mensen doen wat ze geloven, als ze niet geloven in het doel van de organisatie zullen ze dat ook nooit uitvoeren. Voordat je medewerkers kan trainen moet de overtuiging goed zijn, anders zal er geen gedragsverandering plaatsvinden. 

Begin bij het begin om succesvol te zijn. Werk en denk samen √°ltijd vanuit de klant en zorg dat iedereen in de organisatie weet wat en waarom je doet wat je doet!