Waarom mango's een groot verschil maken

Klein gebaar... Groot geluk.

We hebben allemaal wel een collega, buurvrouw, vriend of vriendin, of misschien zelfs partner, die uitblinkt in attent zijn. Die stiekem en onopvallend goed luistert en oplet, zomaar meedenkt en moeite doet. Hoe leuk is het als je door hem of haar verrast wordt met net die ene vraag, een superlief kaartje of appje of zelfs dat ene stiekem zo gewenste cadeau?

Ik kreeg de avond voor mijn vakantie nog een appje van een hele goede vriendin en haar man met wie ik die dag nog gelunched had. "You've got mail" schreven ze. Toen ik mijn mail opende, hadden zij zomaar (!) toegangskaartjes, inclusief parkeerkaart ,voor een pretpark dichtbij onze camping voor mij en mijn kinderen gekocht. Met als "reden"; Wat leuks om te doen voor als het regent! Ik hoef je denk ik niet te vertellen welk gevoel mij dat gaf. Zelfs nu ik dit type overspoelt me een groot gevoel van dankbaarheid en liefde.

Het gaat nooit om de vorm of om de letterlijke waarde. Het gaat om de aandacht en de moeite die de ander -vaak onverwacht- voor ons doet. Dat is hartverwarmend en zorgt letterlijk voor een geluksmoment. Een onbetaalbaar geluksmoment.

Soortgelijke geluksmomentjes versterken onze band, onze relatie. Waarschijnlijk kunnen en wíllen we het zelfs niet laten om dit geluksmomentje in kleine of grotere kring te delen. In commerciële termen; dit 'kleine' beetje extra aandacht en moeite zorgt ervoor dat we ons nog meer verbinden, nog loyaler worden en bovenal een gratis ambassadeur worden.

Als je dan toch elke dag heel veel gast- en klantcontact hebt, hoe leuk zou het zijn om slechts één keer per dag, voor slechts één gast of klant iets extra's te doen? Het hoeft niet groot, duur of ingewikkeld te zijn. Liever niet zelfs. Het gaat niet om de waarde. Het gaat om de aandacht, de moeite en het feit dat het persoonlijk is, op maat voor hem of haar.

Dus doe gek, en verras elke dag minstens één gast of klant met iets leuks, iets liefs, iets persoonlijks. In de zorg noemen ze dit "mango-momentjes", Jaap Bressers noemt het "Carlos-momentjes" en wij noemen deze magische momenten "confetti-momentjes" . Maar het maakt niks uit hoe je het noemt, als je het maar doet.


Mensen maken het verschil.

Van klant naar fan.