Wat ik leerde in het Comedy Café

Wat ik leerde in het Comedy Café

Afgelopen zaterdag kwam ik tot een schokkende ontdekking. Ik had niet alleen een leuke, maar ook een verrassend leerzame avond. En dat nog wel met zonder drankje.

De avond begon meteen goed. De MC (Master of Ceremony) Kor Hoebe stal meteen onze harten. Wát een leuke vent! Wat een enthousiasme, wat een energie, wat een zelfspot, wat een verbinder. De eerste 2 comedians waren superleuk. De toon was gezet. Dit was een leuke avond! Na de pauze was het de beurt aan de derde comedian. Meteen voelden we spanning in de zaal.

Zijn hele optreden heb ik, zonder overdrijven, met kromme tenen gezeten. Het was zó ongemakkelijk en op sommige moment zelfs zó vervelend, dat ik bijna op het punt stond om hem te redden en zélf het podium op te springen. Bij wijze van dan he. Er is bijna niets zo moedig als als comedian op een podium gaan staan, dus alle respect, hij stond er wél.

Wat was het dan wat ons zó stoorde? Was het de inhoud van zijn verhaal? Was het de opbouw van zijn verhaal? Lag het aan zijn woordkeuze? Was het zijn timing? Waren het de technieken die hij gebruikte? Ik was hardop denkend een nogal complexe analyse aan het maken, toen mijn vriendin het eigenlijk heel treffend in één woord samenvatte, wij vonden hem gewoon niet sympathiek.

Au.

Om makkelijk en bovenal succesvol te kunnen 'verkopen'; of het nu een goed verhaal, je services, een auto, een jurk of een mooie fles wijn is, is het voor de meeste mensen van groot belang om sympathiek gevonden te worden. Dat belang is bewezen door onder andere, mijn held, Robert B. Cialdini (de auteur van bestseller: Invloed - De 6 geheimen van het overtuigen)

De betreffende comedian vonden wij inderdaad niet sympathiek. Misschien ís hij het wel, in het echt, maar wij vonden van niet. Hij gaf ons niet het gevoel dat hij het leuk vond dat hij er stond (in tegenstelling tot de MC die bijna niet van het podium te slaan was :-)), hij gaf ons niet het gevoel dat hij blij was dat wij er waren, hij had kritiek op de leefstijl van zijn publiek, maar toonde weinig zelfspot en hij gaf ons al helemaal niet het gevoel dat hij er stond omdat hij óns een plezier wilde doen. Het leek alsof hij zo snel mogelijk zíjn verhaal kwijt, en van het podium áf, wilde.

Ondanks dat ik groot Cialdini fan ben en zijn (inmiddels) 7 principes, te pas en te onpas, onder de aandacht breng bij de directies en managementteams van mijn opdrachtgevers, heb ik 'sympathie' (volgens mij) nog nooit onder de aandacht van de deelnemers aan mijn trainingen gebracht. Oeps. Dat was best een schokkende ontdekking...

Ik vind sympathiek zijn kennelijk zo vanzelfsprekend voor 'blij-makers' dat ik hem gewoon oversla. Wát een blinde vlek..... Want, alles staat of valt juist met sympathie. De 1e indruk en het gevoel dat je andere mensen geeft, zijn letterlijk bepalend voor je succes. Daarna gaat het pas tellen wat je weet, wat je zegthoe je het zegt, wanneer etc. Alles begint met sympathiek gevonden worden.

Of je nu comedian, klantenservice medewerker, verkoper, account manager of wat-dan-ook bent, in de kern hebben we allemaal dezelfde baan. We hebben allemaal (als het goed is) hetzelfde doel; onze klanten of gasten (weer) blij maken. Alleen onze diensten en producten verschillen.

Dit verhaal gaat níet over deze comedian. Dit verhaal gaat over jou en mij. Het gaat om het (goede) gevoel dat WIJ ónze gasten en klanten geven. En bovenal om HOE we dit goede gevoel geven. Dat is nu misschien wel belangrijker dan ooit. Blijmaken begint met sympathiek gevonden worden.

De laatste comedian, headliner Fuad Hassen, vonden wij zeer sympathiek én een vakman. We konden weer ontspannen en hebben enorm van zijn optreden genoten.

Kortom, sympathiek gevonden worden is geen rocket science, maar je moet het wel doen. Alles begint met het hebben van de juiste mindset. Elke gast, elke klant, of elke groep opnieuw.

Bedankt voor het lezen. Ik kijk uit naar je reactie!

Vrolijke groet,

Chantal Riedeman

06- 42 96 26 82 | chantal@shopology.nl

p.s. Boek snel een kaartje voor een leuke avond bij het Comedy Cafe. Je bent meer dan welkom!