Blijmaak case: Simone van L'Oreal

Simone Molendijk van L'Oreal wil niet zomaar een trainer. Ze wil iemand die snapt waar haar mensen mee te maken hebben, die traint vanuit de praktijk en echt de connectie maakt. En dat blijkt nog niet zo gemakkelijk.  Gelukkig vindt ze een inspirerende trainer, die de verbinding kan maken: Chantal van Shopology. 


Simone: "Bij L'Oreal heb ik een community waarin ik een jaarprogramma met diverse trainingen. Het belangrijkste is dat je daar als trainer niet te theoretisch te werk gaat. Ze moeten niet vertellen hoe het allemaal moet en hoe het werkt, zoals het in de boekjes staat. Dat is een uitdaging. Als je op een bepaald niveau trainers zoekt krijg je toch vaak dat soort mensen voor je. Dan merkte ik dat de connectie niet gemaakt werd. Dat het té belerend was. Ik heb weleens een training stopgezet halverwege. Dat was wel heel heftig, maar uiteindelijk was het wel het beste wat ik op dat moment kon doen. Onze trainingen zijn face to face dus de connectie is heel belangrijk. Het was constant zoeken naar de juiste match."

In deze branche moet de nadruk meer op praktijk en gevoel liggen

"Ik denk dat je past echt iets leert en opneemt als er echt een klik is. Als je je kan identificeren met degene die voor je staat. Dan neem je sneller dingen aan, ben je meer geneigd om ook sneller dingen te vertellen. Als die automatische klik er is, wordt er meer geleerd en hebben mensen meer aan zo'n training en gaan ze er ook echt  wat mee doen. Dus ben ik op een bepaald moment zelf mee gaan doen met de trainingen. Op die manier kon ik de trainingen zelf iets meer sturen. Na de trainingen deed ik dan een onderzoek door vragen te stellen als "Wat vond je ervan? Waar heb je wat van geleerd? Waar heb je wat mee gedaan? Uit die onderzoeken kwam de naam van Chantalnaar voren. "

Met haar zouden we graag een training willen

"Chantal had al eerder met ons gewerkt binnen L'Oréal voor één van de merken. Het contact was toen al heel positief en enthousiast in de training die zij gegeven had. Dus eigenlijk ben ik door de deelnemers zelf bij Chantal terecht gekomen. Er zijn natuurlijk wel een paar andere trainers geweest met wie er ook een match was. Maar het is natuurlijk heel teleurstellend en het geeft een gevoel van falen toen het niet ging zoals ik dat in mijn hoofd had. Het was heel frustrerend en voelde gewoon ook echt niet oké, want mensen betalen ervoor en dan wil je ook leveren. Uiteindelijk vonden de deelnemers het feit dat ik die ene training stopgezet heb echt machtig. Na het vertrek van de trainer kwam er een heel goed gesprek op gang. Uiteindelijk heeft dat heftige moment van het stopzetten van die training (vooral) mij heel veel informatie gegeven."

Ik dacht, zij snapt nu écht wat ik wil, ondanks dat ik het niet altijd goed kan verwoorden

"We kozen voor Shopology omdat het vanuit de community kwam. De deelnemers hebben inspraak in het programma, in wat ze nodig hebben. Het eerste gesprek met Chantal was gelijk goed, we zaten gelijk op één lijn. Ik begreep haar en zij begreep mij. Chantal is natuurlijk mega enthousiast, dus dat was ook gelijk een heel langdurig gesprek over wat we allemaal wel niet konden doen en we bruisten van het "hoe gaaf en hoe leuk". Dus ja, daar had ik een heel goed gevoel bij. , dan doet zij dat wel voor mij. Daarnaast geeft ze ook haar advies daarin. Ze neemt niet vlekkeloos over wat ik denk dat ik wil, ze gaat ook heel goed mee en geeft direct advies in wat er echt nodig is. "

Haar enthousiasme is zo aanstekelijk, dat zie je dus ook in haar trainingen. 

Ik zag meteen dat zij de verbinding maakte. De eerste keer was een workshop van twee uur en er hing direct een sfeer van enthousiasme. Ze bewoog zich gewoon goed, liet iedereen zich op z'n gemak voelen en iedereen kon zijn of haar verhaal doen. Ze vertelde ook haar eigen verhaal, wie ze is en wat ze allemaal had gedaan. Gewoon heel eerlijk en oprecht. Dus geen nep-gedoe, dat is iets waar de groep direct doorheen prikt. Er moet dus wel iemand staan die verstand van zaken heeft. Die klik was er bij haar direct.

 hèhè, we hebben iemand die ons en onze business snapt

Het viel mij op dat de deelnemers minder in de aanval gingen. Ze kunnen trainers heel erg testen, zo van "kun jij mij wel echt iets vertellen of zit ik hier mijn tijd te verdoen?". Nu was het  meer een relaxte sfeer. Een gevoel van: hèhè, we hebben iemand die ons en onze business snapt`, die snapt waar we mee te maken hebben. Met welke klanten en welke uitdagingen we dagelijks te maken hebben. Chantal maakt eerst heel goed verbinding, trekt ze mee waarna ze haar verhaal kan doen over wat ze anders kunnen en moeten doen om succesvol te blijven. Hierdoor denken ze beter na over de inhoud van de trainingen en ondernemen ze eerder actie.

De trainingen die Chantal geeft zitten direct vol

Ik was heel blij! Ik ben ook uit deze meeting gegaan. Ik voelde gelijk dat ik hier niet meer nodig was. Gelijk die eerste keer kon ik dat loslaten. Ik vond het eigenlijk wel jammer, maar er was nog een andere workshop waar mijn aanwezigheid nuttiger was. De groep is in de afgelopen jaren groter geworden en ook de inhoud van de trainingen is inmiddels anders. Vroeger kregen ze een programma wat voor iedereen gelijk was en nu wordt het programma meer op maat gemaakt naar de behoeften van de deelnemer. De trainingen die Chantal geeft zitten direct vol. Over die training hoef ik me geen zorgen te maken. 

 Deelnemers zien en voelen dat ze hiermee aan de slag moeten, én doen dat vervolgens ook echt. 

Wat Chantal betreft zie ik dat haar expertise de afgelopen jaren in brede zin ontwikkeld is. Eerder zag ik haar als een specialist in retail en nu - hoe zeg je dat - is het meer completer. Ze is nu ook op de ondernemer en de totale onderneming gericht. Het verhaal is daarmee ook breder. Misschien was ze dat al hoor, maar dat merk ik nu in het aanbod dat zij heeft en de gesprekken die wij hebben. Ondanks dat sommige deelnemers al meerdere trainingen van Chantal hebben gevolgd, gaan ze met energie naar huis. Ze voelen zich gehoord en hebben echt zin om dingen weer anders aan te gaan pakken. We horen terug van de deelnemers dat het verhelderende trainingen zijn waarin ze echt aan het denken worden gezet en bewust worden gemaakt. Waarna ze dus zien en voelen dat ze hiermee aan de slag moeten, én dat vervolgens ook echt doen. 

ik vind dat Chantal elke keer vernieuwend is en breder wordt en steeds andere, nieuwe dingen kan aanbieden. 

De toekomst ziet er heel rooskleurig uit. Toevallig hebben we van de week een gesprek over de toekomst gehad, we hebben regelmatig contact met elkaar. Dat blijf ik ook doen omdat ik toch vind dat Chantal elke keer vernieuwend is en breder wordt en steeds andere, nieuwe dingen kan aanbieden. Voor volgend jaar heb ik haar ook echt alweer vastgezet en gaat zij ook een andere workshop erbij doen. Met Chantal is het zo, zij is één van iedereen die in die zaal zit. Zij is niet verheven, doet niet verheven, maakt gewoon heel goed die verbinding en dat contact. Zij luistert oprecht. Ze weet ook op een gegeven moment de boel om te draaien terug naar het verhaal. We hebben soms wel deelnemers die op een bepaald punt kunnen blijven hangen en ook die weet zij heel respectvol te behandelen. Ze heeft gewoon heel veel energie en verdiept zich echt in de materie. Ze staat daar gewoon vol kennis en ervaring en geeft heel veel in die training."